Thursday 18 December 2014

"Turkey's Operation - Return to Life! Komutan Yardımcısı: "Neyi Komuta Ettiğimi Bilmiyorum"



19 Aralık 2000’de “Tufan” planıyla yapılan Bayrampaşa Cezaevi operasyonu davasında ifade veren, operasyonun komutan yardımcısı Tüysüz tanık olarak dinlendi. “Gerçekten ve samimi olarak söylüyorum, uzun zaman geçti, bilemiyorum, hatırlamıyorum” şeklinde cevaplar verdi.

Ayça Söylemez 
İstanbul - BİA Haber Merkezi
10 Aralık 2014

 Hayata Dönüş Operasyonu Bayrampaşa Cezaevi davasının görüldüğü Bakırköy 13. Ağır Ceza Mahkemesi’nin 15. duruşmasında, dönemin İstanbul İl Jandarma Alay Komutanı, operasyonunu komutan yardımcısı Halil İbrahim Tüysüz ifade verdi.

Tüysüz 19-22 Aralık 2000’deki operasyonla ilgili soruların çoğuna “Bilmiyorum, hatırlamıyorum” diye yanıt verdi. Tüysüz’ün “Bilmiyorum” diye yanıtladığı sorulardan biri de EMASYA Protokolü’nün ne olduğuydu.

 Tüysüz’ün ifadesinin ardından bir sonraki duruşma tarihi 6 Mayıs 2015 olarak belirlendi.

 Belgede adı var ama kabul etmedi

 
Müdahil avukatları Erhan Ergun, Oya Aslan, Several Balıklaya, Gülizar Tuncer, Tüysüz’e birçok soru yöneltti ancak Tüysüz operasyona sadece Ümraniye Cezaevi’nde katıldığını, Bayrampaşa Cezaevi’nde olmadığını belirtti. Ancak Bayrampaşa Cezaevi’ne yapılan operasyonun planı olan Tufan planında Tüysüz’ün de adı geçiyor.

Cezaevindeki tutuklulardan da "düşman" olarak bahsedilen Tufan planının ortaya çıkmasının ardından mağdur avukatları Tüysüz’ün de aralarında olduğu komutanlar hakkında suç duyurusu yapmıştı.

“Komuta ettim ama bizimle ilgisi yok”

 Tüysüz’e yöneltilen sorulardan bazıları ve verdiği cevaplar şöyle:

 * Tufan harekat planına göre operasyon komutan yardımcısı olarak görünüyorsunuz, doğru mu?

 “Ben operasyon komutan yardımcısı olarak Ümraniye Cezaevi’nde görev yaptım.”

 * Operasyon kararı ne zaman alındı?

 “Ben tam olarak bilemiyorum.”

 (Daha önce mahkemede dinlenen tanıklardan İstanbul Cumhuriyet Başsavcısı Ferzan Çitici operasyon öncesi Balmumcu’da hazırlık toplantıları yapıldığını, bu toplantılara Tüysüz’ün de katıldığını, bu toplantıların operasyon yapılmadan 2-3 ay öncesinden başladığını söylemişti.)

 * Balmumcu toplantılarına katıldınız mı?

 “Ümraniye Cezaevi ile ilgili olanlarına katıldım, diğerlerine katılmadım.”

 * Bugüne kadar toplanan delillerden Ümraniye ve Bayrampaşa operasyonlarının müşterek yapıldığını biliyoruz. Bu planlamalardan sizin ne zaman haberiniz oldu?

 “Bizimle bir ilgisi olmadı.”

 * Operasyon komutan yardımcısının görevi nedir?

 “Operasyon komutanına verilen görevi operasyon komutanı yerine görevlendirildiği bölgede sevk ve idare etmektir.”

 * Sizin görevlendirildiğiniz belgede size verilen görev neydi?

 

“Operasyon görevi hususunda komutan yardımcılığı ve operasyon belgesindeki sevk ve idareydi.”

 

* Hatırladığınız kadarıyla hangi birlikler katıldı?

 

“Gerçekten ve samimi olarak söylüyorum, uzun zaman geçti, hangi birlikler katıldı bilemiyorum, Ankara’dan emirler gelmişti.”

 

* Hangi birlikleir komuta ettiniz?

 

“Operasyon planında ne yazıyorsa o birlikleri komuta ettim.”

 

* İstanbul dışından gelen birliklerle ne zaman karşılaştınız?

 

“Hatırlamıyorum.”

 

Ölen askeri de hatırlamıyor

 

* Jandarma Genel Komutanının imzaladığı harekat emrinde emniyetten sorumlu birimlerin kadro silahları dışında av tüfeği kullanması da emredilmiş.

 

“Ben öyle bir şey bilmiyorum.”

 

* Operasyon sırasında kaç mahkum hayatını kaybetti?

 

“Bilmiyorum.”

 

* Hiç asker kaybettiniz mi?

 

“Evet.”

 

* Kaç kişi?

 

“Bir şehit iki yaralı vardı.”

 

* Ölen askerin adı neydi?

 

“Hatırlamıyorum, uzman çavuştu.”

 

* Neden öldü?

 

“O konuda yapılan tahkikatlar var, ben tam bilemiyorum.” (AS)




 
Turkey's Operation - Return to Life
During the week of December 19-26, 2000, 10,000 Turkish soldiers violently occupied 48 prisons to end two months of hunger strikes and "death fasts" by hundreds of political prisoners. The hunger strikers are protesting the state's plan to transfer its prisoners from large wards to US-style "F-type" cells holding one to three occupants. Operation "Return to Life" which left at least 31 prisoners and two soldiers dead lasted a few hours in most prisons, and up to three days at one prison. Eight prisoners are reportedly "disappeared," and at least 426 prisoners have been wounded. 1,005 prisoners have been transferred to F-type cells.
Resmi Tanım 19 Aralık 2000
Hayata Dönüş Operasyonu, Türkiye'de cezaevlerindeki bazı tutuklu ve hükümlülerinin, suç faaliyetlerini cezaevi ortamında da devam ettirmelerini engellemek ve siyasal suçluların F tipi hücre sistemine geçişi engellemek amacıyla, 20 Ekim'de başlattıkları açlık grevlerini, 19 Kasım tarihinde ölüm orucuna dönüştürmeleri üzerine, 19 Aralık 2000 tarihinde, 20 cezaevine birden yapılan, 2'si asker 30'u tutuklu 32 kişinin öldüğü, yüzlerce kişinin yaralandığı, yaklaşık 10000 güvenlik görevlisi tarafından gerçekleştirilen operasyonlar
 
 
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment