Barreda-Chevalier-Sokağı-Eugène-Atget
“Giuliana
Bruno, Duygu Atlası (Atlas of Emotion, 2002) kitabının ilk bölümünde 1920 ile
1930 arasında yapılan on şehir filmini anlatıyor. Bunlardan René Clair’in
Uyuyan Paris (Paris qui Dort, 1923) filmi, şehrin zamanının fotoğraftan sinemaya
dönüşmesine iyi bir örnek. (Walter) Benjamin’in deyimiyle birer ‘suç mekânı’
gibi görünen Eugene Atget’nin 19. yüzyıl sonu Paris fotoğraflarını
hatırlayalım. René Clair’in filminde Eyfel Kulesi’nden Paris’e bakarken şehirde
yaşayanların uyanması ile hareketsiz görüntülerin hareketlenmesi, yani
fotoğrafın filme dönüşmesi arasında kurulan bire bir ilişki, şehrin temposu ile
filmin ritminin aynı olduğunu vurgular. Alberto Cavalcanti’nin Yalnızca Saatler
(Rien ques les Heures, 1926) filmi ise yine şehrin zamanı konusunu bu kez yemek
izleği üzerinden anlatır. Bu dönemde yapılan diğer şehir filmlerinde de şehrin
nabzını sinemayla tutmanın heyecanını sezeriz. Mekân-zaman bağlantısı üzerine
yoğun biçimde düşünülen 20. yüzyılın ilk çeyreği, bu ilişkinin gizemini şehir
filmleriyle yakalamış görünür. En azından 1930’lara, İkinci Dünya Savaşı’nın
gölgesi Avrupa’nın üzerine düşene kadar.” “Vesikalı Şehir / Feride Çiçekoğlu”
s.31 ‘Şehrin Zamanı’
Pont-Neuf-Paris-Eugène-Atget
“Uyuyan
Paris (Paris qui Dort, 1923) / René Clair”
“Yalnızca Saatler (Rien ques les Heures, 1926) / Alberto Cavalcanti”
Paris-Venice-Street-1927-Konstantin-Korovin
Kaynakça:
Feride
Çiçekoğlu, Vesikalı Şehir, Metis Yayınları, Nisan 2007
No comments:
Post a Comment