
Anatole France’ın ölüm ilanını içeren ‘Un cadavre’ bildirisinin
basılmasıyla daha anlaşılır hale geldi. Aralık ayında grup, sonraki beş yıl
onlar için önemli bir platform olacak ilk resmi sürrealist dergiyi (La Révolution
surréaliste) çıkardı.
1925:
Paris’te, Pierre Galerisi’nde ilk sürrealist sergi açıldı. Bu sergi, Chirico,
Ernst, Paul Klee, André Masson, Joan Miró, Pablo Picasso ve Pierre Roy’u bir
araya getirdi. Sürrealistler, iki yıl öncesinde 'Clair de terre' kitabının
adandığı Saint-Pol Roux anısına bir ziyafet organize ettiler. Ancak olay kaosla
sonuçlandı.
1926: Sürrealistlerin özgün oyunu Muhteşem Ceset (Cadavre Exquis) icat edildi. Aragon, 'Le Paysan de Paris' metnini yayınladı. Bu yapıt, romanın yerini alabilecek yeni bir türün erken örneklerinden biri oldu. Soupault ve Artaud gruptan çıkarıldı.
Sürrealist sanat eleştirisinin sınırlarını çizen 'Le Surréalisme et la Peinture' ile fotoğraf kullanımı ve desenleriyle sözcük-imge ilişkisini sürrealist roman adına biçimlendiren 'Nadja', Breton tarafından yayınlandı. Aragon, 'Traité du style’ metnini yayınladı.
1929: René Magritte, yanılsama ve gerçeklik arasındaki ilişkileri sorguladığı (top namlusu gökyüzünü mü hedef alıyor yoksa gökyüzü resmini mi) 'On the Threshold of Liberty' adlı yapıtını tamamladı. 'Grand Jeu' ekibinin suçlamalarını takiben Breton, 'La Révolution surréaliste' dergisinin son sayısında İkinci Sürrealist Manifestoyu yayınladı. Masson, Roger Vitrac ve Robert Desnos gruptan çıkarıldı.
1930: İkinci
Sürrealist Manifesto, kitap formunda basıldı. Gruptan çıkarılan üyeler,
misilleme amacıyla Breton’u sert bir biçimde eleştirdikleri 'Un cadavre'
metnini yayınladılar. Bununla birlikte gruba yeni üyeler (Luis Buñuel, René
Char ve Salvador Dali) kabul edildi. Breton, 'Ralentir Travaux' kitabında
basılan şiirler için Eluard ve Char ile işbirliği yaptı. Eluard ve Breton,
delilik ile akli olan arasındaki sınırları ortaya çıkarmak adına bir grup akıl
hastalığını simüle ettikleri ve sonrasında anlaşmazlığa neden olacak
'L’Immaculée Conception' yapıtını ortaya çıkardılar. Dali, paranoyak-eleştirel
yöntemini tanımladığı 'La Femme visible' metnini yayınladı. Ayrıca onun Bunuel
ile birlikte yaptıkları L’age D’or filminin premieri gerçekleşti. Yeni
sürrealist dergi 'Le Surréalisme au service de la Révolution' basıldı.

1932:
'L'Affaire Aragon' olayı patlak verdi. Aragon, komünist parti üyeliğinde
ayrıcalıklı bir yer edinme lütfuyla gruptan ayrıldı. Breton, düş ve gerçeklik
arasındaki ilişkileri konu alan 'Les Vases communicants' isimli metni
yayınladı.
1933: 'Le
Surréalisme au service de la Révolution' dergisinin sona ermesiyle birlikte
Breton, aynı zamanda sürrealistlerin sözcüsü olacak Albert Skira’nın çıkardığı
'Minotaure' dergisinin yazı işleri komitesine katıldı.
1934: Breton,
6 Şubat Paris isyanında ortaya çıkan faşist tehlikeye karşı savaş stratejisini
yapılandıracağı Léon Blum ile Paris’te tanıştı. Magritte, imge ve gerçeklik
arasındaki ilişkiyi sorguladığı 'The Human Condition' isimli resmini tamamladı.
Oscar Dominguez, Lautréamont’nun bir şemsiyeyle bir dikiş makinesinin
rastlantısal karşılaşmasına ithafen, ilişkisiz nesnelerin bir araya gelmesi
temasından yola çıkarak 'Electrosexual Sewing Machine' isimli resmini
tamamladı.
1935:
Contre-Attaque grubunun kurulmasıyla Georges Bataille ve Breton, Henri
Pastoureau ile Claude Cahun gibi yeni katılımcılarla birlikte devrimci
entelektüel sendikasına katılarak güçlerini yeniden birleştirdi.
'Cubism-Surrealism' isimli uluslararası sergi, Fransa dışında sürrealizmi
tanıtmak adına Kopenhag’da gerçekleştirildi. Breton, Prag ve Tenerif Santa
Cruz’da, 'Uluslararası Sürrealist Bülten' adı altında yayınlanan
konferanslarını gerçekleştirdi. René Crevel, 'International des Écrivains pour
la défense de la culture' kongresinde konuşmasına izin verilmediği gerekçesiyle
intihar etti.
1936: Méret
Oppenheim, en ikonik sürrealist nesnelerden biri olan 'Le Déjeuner en fourrure'
adlı yapıtını ve Dali ise 'Soft Construction with Boiled Beans: Premonition of
a Civil War' resmini tamamladı. Uluslararası Sürrealist Sergi, sürrealizmin
kamusal varlığını temsil etmek üzere Londra New Burlington Galerisi’nde
gerçekleşti. 'Fantastic Art, Dada, Surrealism' sergisi, aynı amaçla Amerika
Birleşik Devletleri’nde açıldı. 'Sürrealist Nesneler' sergisi, ‘nesnenin buhranı’
adıyla Paris Charles Ratton Galerisi’nde izleyiciye sunuldu.
1937: Bu
sergiyi, Londra Galerisi’nde açılan ‘Sürrealist Nesneler ve Şiirler’ sergisi
takip etti. Breton, ‘sarsıntılı güzellik’, ‘nesnel şans’ ve aynı zamanda
kitabın ismi olan ‘çılgın aşk’ kavramlarını tanımladığı 'L’Amour fou' metnini,
'Anthologie de l’humour noir' isimli yapıtıyla birlikte aynı yıl yayınladı.
1938: Breton konferans için Meksika’ya davet edildi. Orada Leon Troçki ile tanıştı. Paris ve Amsterdam’da sürrealist sergiler açıldı. Breton ve Eluard, 'Dictionnaire abrégé du surréalisme' metnini yayınladı.
1939: İkinci
Dünya Savaşı’nın başlamasıyla birlikte Ernst, kolaj tekniğini resmin
olanaklarıyla genişleten 'The Robing of the Bride' isimli resmini tamamladı
ancak yabancı düşmanlığına yenilerek Paris’te gözaltına alındı. Masson, Sigmund
Freud’un 1907 yılında yazmış olduğu ‘Delusions and Dreams in W. Jensen’s
Gradiva’ makalesine ve Gradiva’nın öyküsüne yanıt olarak aynı isimli resmini
tamamladı. Resimde, Pompeii’deki volkanik patlamalar arasında can çekişen genç
bir kızı betimledi.
1940:
Fransa’nın düşmesi sonucu pek çok sürrealist sürgün hayatına çekildi. Troçki
suikasti, Breton için savaşın en karanlık anını temsil ediyordu. Ona ait
'Anthologie de l’humour noir' çalışmasının piyasadaki dolaşımı engellendi. Her
şeye rağmen, Mexico City’de uluslararası sürrealist bir sergi organize edildi.
Man Ray, 'Imaginary Portrait of D.A.F. de Sade' isimli resmini tamamladı.
1941: Breton,
Aimé Césaire, Claude Lévi-Strauss ve bir kaç yol arkadaşıyla daha tanışacağı
Martinique’e yelken açtı. Bu grup, Ağustos ayında New York’a vardı.
1942:New York
ve Philadelphia’da uluslararası sürrealist sergi açıldı. Aralık ayında Breton,
Yale Üniversitesi öğrencilerine ‘Situation du surréalisme entre les deux guerres’
konulu bir konferans verdi. David Hare’in editörlüğünde 'VVV' isimli dergi New
York’da çıkarıldı.
1944: Paris
kentinin yeniden özgürlüğünü kazandığına dair haberler, Kanada’da 'Arcane 17'
isimli romanını yazmakta olan Breton için önemli bir esin kaynağı oldu.
1945: İkinci
Dünya Savaşı’nın bitmesiyle sürrealizm kendini Avrupa’da yeniden örgütleme
şansını yakaladı. Brüksel’de 'Éditions La Boëtie' galerisinde sürrealist bir
sergi açıldı. Breton, bir dizi konferans için Haiti’ye davet edildi. Bu provokatif
konferanslar sürecinde gerçekleşen devrimle devlet başkanı Elie Lescot
devrildi.
1946:
Dietrich Galerisi’nde 'Le surréalisme en plein soleil' adıyla bir Magritte
sergisi açıldı. Breton Fransa’ya geri döndü. Sarah Bernhardt tiyatrosunda
Artaud için övgü dolu bir gösteri hazırlandı.
1947: Artaud,
Vieux-Colombier’de bir konferans verdi. Breton, 19.Yüzyıl ütopik düşünürleri
övdüğü uzun şiiri 'Ode à Charles Fourier’yi yayınladı. 'Maeght' ve 'New York
Hugo' galerisinde Friedrich Kiesler önderliğinde büyük çapta bir uluslararası
sürrealist sergi açıldı. Chicago Sanat Enstitüsü’nde, soyutçu ve sürrealist
Amerikan sanatçılarını bir araya getirecek olan ‘The Abstract and Surrealist
American’ isimli sergi gerçekleştirildi.
1948: San
Francisco Sanat Müzesi’nde 'Towards a New Subject in Painting' adı altında
'Gordon Onslow-Ford' retrospektifi sunuldu. Onu takiben Prag’ta uluslarlarası
çapta sürrealist bir sergi düzenlendi. Breton, 'Rassemblement Démocratique
Révolutionnaire' kolektifi kapsamında Garry Davis’in 'Dünya Vatandaşları'
hareketine diğer katılımcılar olan Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Jean Paulhan
ve David Rousset ile birlikte desteklerini sundu.
1949: 'Chasse
spirituelle' vakası, Rimbaud’nun sahte el yazmalarının bulunması sonucu patlak
verdi. 'Max Ernst: 30 Years of his Work' isimli sergi, California Beverly
Hills’de gerçekleştirildi.
1950: Breton,
kendisine verilen 'Prix de la Ville de Paris' ödülünü reddetti.
1951:
'Dynaton' isimli Wolfgang Paalen ve Onslow-Ford sergisi San Francisco Sanat
Müzesi’nde açıldı.
1952: Paul
Éluard öldü. Jean Schuster’in yönetiminde yeni sürrealist dergi 'Médium'
çıkarıldı. Breton, André Parinaud ile 'Entretiens' adı altında yayınlanacak
olan radyo söyleşilerine başladı. Sürrealistler yıl sonunda Paris’te 'A
l’Étoile Scellée' isimli yeni bir galeri açtılar.
1955: Yılın
henüz başlarında gelen ani ölümü nedeniyle New York Modern Sanat Müzesi’nde
Yves Tanguy sergisi açıldı.
1956:
Breton’un editörlüğünde yeni sürrealist dergi 'Le Surréalisme, même' yayınlandı.
1958:
Sürrealistler, 13 Mayıs krizini ve kriz ertesinde Charles de Gaulle’ün güç
kazanmasını kınadılar. Yeni sürrealist dergi 'Bief', Gérard Legrand’ın
editörlüğünde yayınlandı.
1959: Paris
Daniel Cordier Galerisi’nde EROS adı altında uluslararası sürrealist bir sergi
ve Milan Schwarz Galerisi’nde ise 'Mostra Internazionale del Surrealismo'
adında bir başka uluslararası sergi açıldı.
1961: Büyük
Britanya Sanat Konseyi tarafından sürrealist sanatçıların en önemli
isimlerinden biri olan Ernst’in çalışmaları, Londra’da açılan bir sergi ile
tanıtıldı.
1966: Breton
hayatını kaybetti.
1967: Sao
Paolo’da açılan uluslararası sürrealist sergiyi, Exeter’de 'The Enchanted
Domain' adı altında gerçekleşen bir başka sergi takip etti. Böylelikle akıma
olan destekler, küçük bir arenada dahi olsa devam etti.
1968: Mayıs
ve Haziran aylarında Paris’teki ayaklanmalar sürecinde sürrealist metinlerden
yapılma alıntılar, protestocular tarafından mitinglerde slogan olarak
kullanıldı. Paris’te uluslararası sürrealist sergi açıldı. Rastlantısal olarak
'Prag Baharı' olarak anılan aynı yıl içerisinde Çekoslavakya’daki Sovyet
işgaline karşı ayaklanmalar başladı.
Sürrealizm Manifestosu’ndan...
“Benim
tasavvur ettiğim biçimiyle sürrealizm, mutlak uyumsuzluğumuzu öylesine
açıklıkla ortaya koyar ki, gerçek dünyanın mahkemesinde bizi aklayacak
belgelere tercüme edilmesi söz konusu bile olmaz. Aksine, bu dünyada ulaşmayı
umduğumuz o mutlak dalıp gitme halini haklı göstermeye yarayabilir. Kant’ın
kadınlara dalıp gitmesi, Pasteur’ün “üzüm”lere dalıp gitmesi, Curie’nin
arabalara dalıp gitmesi, bu açıdan, son derece semptomatiktir. Bu dünya, olsa
olsa çok nispî olarak düşünceyle uyumludur ve bu tür olaylar, parçası olmaktan
gurur duyduğum bir savaşın en bariz fasıllarıdır sadece. Sürrealizm, bir gün
hasımlarımızı yenmemizi sağlayacak “görünmez ışındır”. “Artık titremiyorsun,
kadavra.” Bu yaz güller mavi, orman camdan. Yeşil pelerinine bürünmüş toprak,
bende ancak bir hayalet kadar etki bırakıyor. Yaşamak ve yaşamayı bırakmaktır
asıl hayalî çözümler. Varoluş başka yerde.(1924)” André Breton
Hazırlayan ve
Çeviren: Tan Tolga Demirci
No comments:
Post a Comment